Ini Blog Gua ! ! ✿bulat_bujur✿ !: Resepi Pavlova

Resepi Pavlova




Assalamualaikum w.b.t

nyum , nyum , nyum ~
Kali ini aku menaip sambil mulut goyang'goyang 
Saat ini leher aku kelihatan bergerak menelan air liur .
Menelan air liur kerana kilang air liur aku yang terhasil secara mendadak .
Fenomena ini teransang kerana gambar di atas yummy, yummy , yummy .
Perut lapas belum sarapan .

Sengaja aku belum sarapan sebab aku mahu siapkan entry 1st aku bagi hari ini .
aku mahu share 1 resepi walaupun hakikatnya aku belum pernah cuba dan
insyaAllah aku akan cuba .
nasib baik bahan tidak mencukupi .
kalau bahan mencukupi insyaAllah akan jadi Pavlova aku .
sedap tidak sedap tu aku tidak pasti lagi laa . 

nyum , nyum , nyum 


Sedapnya dalam gambar nii .
mahu tahu resepinya kaa ?
jom sama'sama kita tengok 

BAHAN - BAHAN

Meringue
4 Putih Telur
175g Caster Sugar
1 sudu kecil cuka masakan
1 sudu kecil tepung jagung

Hiasan/Topeng (aku panggil topeng)
Whip cream 250g
Strawberry / Blueberry / grape / Kiwi 
( Apa'apa saja yang masam maybe . ikut citarasa sendiri)



CARA-CARA

Masak pakai oven so , sebelum apa'apa panaskan oven dahulu .
Panaskan pada suhu 170 darjah celcius

Meringue  
Dengan menggunakan tangan mixer , pukul 4 biji telur sehingga berbuih 
masukkan caster sugar + cuka masakan + tepung jagung sikit demi sedikit dengan kelajuan yang pantas 
pukul sehingga hancur berkilat dan pastikan kalau diterbalikkan meringue tersebut
tidak pening terjatuh .
means melekat dengan kukuhnya dalam bekas adunan tu .

Sediakan 1 bekas untuk membakar meringue tersebut .
pastikan letak baking paper atas bekas tu ok .
bentukkan meringue tu kepada bentuk bulat .
dalam bentuk apa pun boleh maybe tapi mungkin tidak pernah dibuat orang 
masukkan dalam oven dan bakar selama 30 hingga 40 minit .
after that buka pintu rumah oven dan biarkan meringue dalam tu sebentar 

Hiasan/topeng
Dengan menggunakan mixer , pukul whip cream 
after pukul sampai hancur letakkan whip cream atas meringue
dan hiaslah dengan buah'buahan yang masam maybe .
kalau aku mungkin aku akan menggunakan grapes sebab buah yang lain tu 
sukar untuk dilihat di kawasan aku nii .

btw , selamat mencuba .
InsyaAllah jika berkesempatan aku akan cuba juga .
yummy , yummy , yummy 
sambil telan liur upload gambar 1 lagi 


harap'harap aku buat pavlova akan jadi tinggi sebab aku dengar ada orang buat tidak tinggi .
my wishlist terbaru buat Pavlova





Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 contengan padat:

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen